Skip to main content

Kisah Ahmad Faizal, 'Runner' Yang Terima Upah Seikhlas Hati Tanpa Paksaan..

Dalam pada kita terlalu banyak dihidang dengan berita-berita negatif, kali ini apa kata kami paparkan kepada anda kisah seorangrunner yang boleh kita sama-sama jadikan teladan

Nama diberi ialah Ahmad Faizal bin Murtadza, seorang bapa anak satu yang bekerja sepenuh masa sebagai seorang runner



Runner ialah pekerjaan membeli dan menghantar barang seperti yang diminta oleh pelanggan, tidak kira barang apa sekalipun termasuk barang dapur, bunga, coklat, teddy bear, dokumen, dan macam-macam lagi. Selepas menghantar barang, runner akan diberi upah.

Mendirikan rumah tangga hampir setahun, Ahmad Faizal pada mulanya bukan bekerja sebagai seorang runner seperti sekarang. Namun takdir seolah-olah memaksanya untuk memilih jalan itu.



Sehingga pertengahan tahun lalu, Faizal merupakan seorang peniaga kecil-kecilan. Beliau menjual Nasi Lemak, Nasi Tomato, Rojak, dan juga kuih-muih di bazar Ramadan dan di tepi jalan.


Tetapi, selepas isterinya sarat ingin bersalin, Faizal berhenti meniaga dan hanya duduk di rumah tanpa pekerjaan dan tanpa sebarang gaji tetap



Sedang bosan duduk di rumah tidak buat apa-apa, Faizal tiba-tiba mendapat ilham dan berasa adalah lebih baik jika dia dapat bantu meringankan beban orang lain



"Selepas isteri saya sarat nak bersalin saya stop berniaga dan duk relax tak tahu nak buat apa dah. Pastu saya dapat ilham dari aku bosan duk umah ni baik aku tolong orang bayar bil atau hantar barang pape."

Daripada situlah Faizal membuat keputusan menjadi seorangrunner. Dan disebabkan tiada pengalaman, Faizal tidak meletakkan harga upah. Sebaliknya, pelanggan boleh bayar mengikut keikhlasan hati.



"Memandang saya takde pengalaman jadi upah saya letak seikhlas hati. Bagi saya wang ringgit bukan la segalanya."

Walaupun penat menunggang motosikal sekitar kawasan Lembah Klang setiap hari, Faizal berasa sangat gembira dan puas hati apabila pelanggannya mengukir senyuman setelah barang yang dipesan berjaya dihantar.

Namun begitu, pernahkah Faizal menerima upah terlalu sedikit yang tidak setimpal? Seperti runner yang lain, Faizal juga tidak terlepas kerana masih ada segelintir pelanggan yang cuba mengambil kesempatan.

"Tipu lah tak pernah rasa down. Tapi Alhamdulillah saya pikir balik mungkin bukan rezeki saya di situ dan mungkin orang yang suruh tu ada masalah kewangan. Saya pernah dapat RM3 tapi Alhamdulillah client saya layan cukup baik. Hehe saya pun gembira. Yang penting kita dah dapat tolong orang."

Berkat penat lelahnya selama ini, Faizal akhirnya berjaya menubuhkan syarikat runner sendiri yang diberi nama Ahmd Fzl Service Runner. Di atas sifat jujur Faizal, kini semakin ramai yang ingin sertainya menjadi runner.

Nampaknya, perniagaan Faizal semakin dikenali ramai dan semakin maju. Lihat saja pada post Faizal di bawah, khidmat beliau telahfully booked untuk beberapa hari akan datang.

Itulah dia Faizal, seorang runner dengan hati emas. Kisah inspirasi beliau telahpun diterbitkan dalam akhbar Sinar Harian pada 21 Februari 2015.





Kepada Faizal, kami ingin mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kerana usaha anda yang tidak kenal penat lelah dalam berbakti kepada masyarakat. Semoga terus berjaya dan sukses dalam dunia runner.
Majulah runner untuk negara. Kipidap!


Comments

Popular posts from this blog

Wanita Berjubah Juga Tewas Di Tangan Negro

Hiasan NALURI setiap insan sememangnya mendambakan pasangan hidup untuk memenuhi keperluan zahir dan batin mereka. Perkara sama yang diharapkan Rozi Ali, seorang wanita Melayu Thailand yang berasal dari sebuah perkampungan di daerah Satun. Dia yang membesar di Selatan Thailand mengambil keputusan berhijrah ke Shah Alam, Selangor. Keputusannya itu tidak sia-sia kerana tidak lama selepas itu dia bergelar seorang usahawan berjaya dalam bidang membekalkan peralatan aksesori rumah. Mungkin kerana dihambat urusan perniagaan, soal jodoh tidak menjadi keutamaan wanita berusia 48 tahun ini. BACA :  GADIS MELAYU SELFIE DADA BULAT UPLOAD DALAM FACEBOOK Namun, kesibukan itu tidak menghalang wanita yang selesa mengenakan pakaian jubah ini daripada mengikuti kuliah agama dan solat berjemaah di sebuah surau di Shah Alam. Situasi itu juga menemukan wanita bersuara lembut ini dengan seorang lelaki Nigeria bernama Suhaili yang bekerja sebagai pekerja kontrak berhampiran rumah Ro

Video: Pelajar Sekolah Berasmara Dalam Kelas Tersebar...

Sebuah video rakaman 3GP yang memaparkan dua pelajar berasmara dalam kelas tanpa segan silu,kelakuan tidak senonoh pasangan pelajar itu dipercayai berlaku di dalam bilik kelas mereka sendiri tersebar di laman sosial. Video berdurasi 4.41 minit itu memaparkan gelagat seorang pelajar perempuan yang hanya membiarkan teman lelakinya yang juga seorang pelajar ‘meramas’ bahagian dadanya tanpa sebarang bantahan diikuti dengan sedikit gelak ketawa. Bukan setakat itu, malah dua pelajar terbabit dilihat bercumbuan di hadapan rakan mereka tanpa sebarang rasa malu. Apa nak jadi dengan anak muda zaman ini? Di usia sebegini, sepatutnya mereka lebih fokus pada pembelajaran, bukannya sibuk menjalinkan hubungan cinta monyet yang tidak memberikan jamin kononnya ’till Jannah’. Barangkali, sudah tiba masanya pihak sekolah memasang alat perakam tersembunyi di setiap bilik kelas agar setiap gerak geri pelajar sekolah dapat dipantau selain dari membuatkan pelajar² liar sebegini melakukan perbuata

(Gambar) Badan Kerbau, Kepala Buaya, Badan Bersisik

Bangkok: Penduduk di sebuah perkampungan terpencil di wilayah Sisaket gempar apabila seekor kerbau di kawasan terbabit melahirkan anak dengan kepala buaya. Haiwan itu juga mempunyai sisik tebal yang menyerupai sisik buaya tetapi dengan badan dan kaki kerbau. Anak kerbau aneh ini dilahirkan oleh seekor kerbau milik seorang petani, Nong Don di kampung Sa Ket di daerah Wanghin baru-baru ini. “Saya terkejut kerana tidak pernah melihat anak kerbau seperti ini. “Kerbau saya sebelum ini melahirkan anak yang normal dan ini adalah kali pertama haiwan itu melahirkan anak yang ganjil,” katanya memetik laporan myMetro . Namun, anak kerbau itu mati tidak lama selepas ia dilahirkan. Bangkai haiwan itu kemudian dibawa ke rumahnya. “Penduduk kampung terkejut melihat anak kerbau ini dan datang ke rumah saya kerana yakin haiwan ini membawa tuah,” jelasnya. Gambar anak kerbau itu kemudian menjadi viral di internet setelah ia dimuat naik. “Ramai penduduk dari wilayah lain datang ke ruma